Lukuvaarit ja -mummit
TAUSTAA
Lukemisen sujuvuus
- Suomessa lapset oppivat lukemaan tarkasti, mutta osa jää hitaiksi lukijoiksi
- Sujuva lukeminen on tarkkaa, ilmeikästä, nopeaa ja automaattista.
- Epäsujuva lukeminen on taas hidasta, takertelevaa tai arvailevaa.
Epäsujuvasta lukemisesta seuraa helposti luetun ymmärtämisen vaikeuksia, oppiaineiden opiskelun työläyttä sekä motivaatio- ja itsetunto-ongelmia.
Lukemisen sujuvuuden tukeminen
- Lukemissujuvuutta voi harjoittaa monin eri keinoin, mutta tärkeintä on lukea paljon
- Lukumummien ja ‐vaarien kanssa lukiessa lapsi saa sekä harjoitusta että mallin sujuvasta lukemisesta, sekä lisäksi välitöntä palautetta ja mahdollisuuden keskustella luetusta
Toiminnan hyödyt
- Lapset saavat lisää lukukokemuksia, kannustusta ja myönteistä palautetta sekä kontaktin toiseen sukupolveen
- Seniori-ikäiset pääsevät tutustumaan lasten lukutottumuksiin ja nykyajan koulumaailmaan
- Koulut verkottuvat lähiyhteisön kanssa, alueen yhteisöllisyys lisääntyy
KÄYTÄNNÖSSÄ
Lukumummi- ja lukuvaaritoiminta on tarkoitettu 2.–6.-luokkalaisille lapsille (ei lukemaan vasta opetteleville 1.-luokkalaisille).
Ensimmäinen tapaaminen
- MLL:n yhdyshenkilö ottaa kouluun yhteyttä ja sopii lukumummi- ja -vaaritoiminnan aloituksesta
- Mummi/vaari ottaa opettajaan yhteyttä, ja sovitaan ensimmäisestä tapaamisesta
- Opettaja esittelee mummille/vaarille koulua sekä oman luokkansa
- Sovitaan säännöllisestä lukutuokioajasta (esim. kerran viikossa 1 oppitunti, jolloin ehtii lukea kahden lapsen kanssa 20 min)
- Sovitaan, kuinka pitkän ajanjakson mummi/vaari vierailee koululla. Suosituksena on, että koululla vieraillaan yksi lukukausi kerrallaan
Ennen lukutuokioita
- Opettaja valitsee osallistuvat lapset: hitaita lukijoita tai lapsia, jotka muuten tarvitsevat innostamista lukemiseen ja lisää lukukokemuksia
- Opettaja etsii yhdessä lasten kanssa sopivat kirjat
- Opettaja varaa sopivan, mieluiten vakiotilan lukutuokioille
- Opettaja tiedottaa oppilaiden vanhempia kirjeellä tai sähköisesti Wilman kautta sekä rehtoria
Kirjat
- Opettaja valitsee lapsen kanssa sopivan helppolukuisen ja innostavan kirjan
- Ei tavutettuja tai oppikirjoja
- Ei koulukirjoja – tarkoitus ei ole lukea läksyjä
- Jokaiselle lapselle valitaan oma kirja
- Opettaja voi myös sopia, että lukumummi tai -vaari tuo jatkossa sopivan kirjan.
Lukutuokiot lähtevät käyntiin
- Lukutuokiot kahden kesken: lukumummi/lukuvaari + lapsi
- Kestää sovitun ajan esim. yleensä 20 min / oppilas
- Lukumummi/lukuvaari antaa lapselle kirjanmerkin
- Opettaja ja lukumummi/lukuvaari vaihtavat lyhyesti kuulumisia ennen tai jälkeen lukutuokion
- Lukumummi/lukuvaari merkitsee tuntiseurantalomakkeeseen lukutuokion päivämäärän ja muut tiedot. Lomake annetaan säännöllisin väliajoin MLL:n yhdyshenkilölle
LUKUTUOKION SISÄLTÖ
Lukutuokion aikana:
- Vaihdetaan kuulumiset ja muistellaan yhdessä, mihin viimeksi jäätiin
- Luetaan kirjaa
- Keskustellaan luetusta
- Lapsi saa valita tarran kirjanmerkkiin
LUKUTAVAT & LUKEMINEN
- Lukemisessa tärkeintä on päästä tekstissä eteenpäin. Jos lapsi tekee paljon virheitä, häntä
- voi pyytää lukemaan tarkemmin. Kaikkia virheitä ei tarvitse korjata, mutta jos sanan merkitys muuttuu, mummi/vaari voi pyytää lukemaan sanan uudestaan
- Hankalimmat sanat voi lukea yhdessä.
- Kannustus ja myönteinen ilmapiiri ovat tärkeitä!
TOIMINNAN LOPPUEESA
- Lukumummi tai -vaari jakaa osallistuneille lapsille lukudiplomit
- Opettaja ja lukumummi tai -vaari voivat halutessaan sopia ajan loppupalaverille
- Opettaja ja lukumummi tai -vaari täyttää pyydettäessä toimintaa koskevan kyselyn, jonka tekee MLL:n Varsinais-Suomen piiri
Lukutoiminnan yhteyshenkilö MLL Paattisten yhdistyksessä:
Tiia Rantonen
040 7020 205
tiia.rantonen@gmail.com