Lukuvaarit ja -mummit

Kuva: Antti Ranki

TAUSTAA

Lukemisen sujuvuus

  • Suomessa lapset oppivat lukemaan tarkasti, mutta osa jää hitaiksi lukijoiksi
  • Sujuva lukeminen on tarkkaa, ilmeikästä, nopeaa ja automaattista.
  • Epäsujuva lukeminen on taas hidasta, takertelevaa tai arvailevaa.

Epäsujuvasta lukemisesta seuraa helposti luetun ymmärtämisen vaikeuksia, oppiaineiden opiskelun työläyttä sekä motivaatio- ja itsetunto-ongelmia.

 

Lukemisen sujuvuuden tukeminen

  • Lukemissujuvuutta voi harjoittaa monin eri keinoin, mutta tärkeintä on lukea paljon
  • Lukumummien ja ‐vaarien kanssa lukiessa lapsi saa sekä harjoitusta että mallin sujuvasta lukemisesta, sekä lisäksi välitöntä palautetta ja mahdollisuuden keskustella luetusta

 

Toiminnan hyödyt

  • Lapset saavat lisää lukukokemuksia, kannustusta ja myönteistä palautetta sekä kontaktin toiseen sukupolveen
  • Seniori-ikäiset pääsevät tutustumaan lasten lukutottumuksiin ja nykyajan koulumaailmaan
  • Koulut verkottuvat lähiyhteisön kanssa, alueen yhteisöllisyys lisääntyy

 

KÄYTÄNNÖSSÄ

Lukumummi- ja lukuvaaritoiminta on tarkoitettu 2.–6.-luokkalaisille lapsille (ei lukemaan vasta opetteleville 1.-luokkalaisille).

 

Ensimmäinen tapaaminen

  • MLL:n yhdyshenkilö ottaa kouluun yhteyttä ja sopii lukumummi- ja -vaaritoiminnan aloituksesta
  • Mummi/vaari ottaa opettajaan yhteyttä, ja sovitaan ensimmäisestä tapaamisesta
  • Opettaja esittelee mummille/vaarille koulua sekä oman luokkansa
  • Sovitaan säännöllisestä lukutuokioajasta (esim. kerran viikossa 1 oppitunti, jolloin ehtii lukea kahden lapsen kanssa 20 min)
  • Sovitaan, kuinka pitkän ajanjakson mummi/vaari vierailee koululla. Suosituksena on, että koululla vieraillaan yksi lukukausi kerrallaan

 

Ennen lukutuokioita

  • Opettaja valitsee osallistuvat lapset: hitaita lukijoita tai lapsia, jotka muuten tarvitsevat innostamista lukemiseen ja lisää lukukokemuksia
  • Opettaja etsii yhdessä lasten kanssa sopivat kirjat
  • Opettaja varaa sopivan, mieluiten vakiotilan lukutuokioille
  • Opettaja tiedottaa oppilaiden vanhempia kirjeellä tai sähköisesti Wilman kautta sekä rehtoria

 

Kirjat

  • Opettaja valitsee lapsen kanssa sopivan helppolukuisen ja innostavan kirjan
  • Ei tavutettuja tai oppikirjoja
  • Ei koulukirjoja – tarkoitus ei ole lukea läksyjä
  • Jokaiselle lapselle valitaan oma kirja
  • Opettaja voi myös sopia, että lukumummi tai -vaari tuo jatkossa sopivan kirjan.

 

Lukutuokiot lähtevät käyntiin

  • Lukutuokiot kahden kesken: lukumummi/lukuvaari + lapsi
  • Kestää sovitun ajan esim. yleensä 20 min / oppilas
  • Lukumummi/lukuvaari antaa lapselle kirjanmerkin
  • Opettaja ja lukumummi/lukuvaari vaihtavat lyhyesti kuulumisia ennen tai jälkeen lukutuokion
  • Lukumummi/lukuvaari merkitsee tuntiseurantalomakkeeseen lukutuokion päivämäärän ja muut tiedot. Lomake annetaan säännöllisin väliajoin MLL:n yhdyshenkilölle

 

LUKUTUOKION SISÄLTÖ

 

Lukutuokion aikana:

  1. Vaihdetaan kuulumiset ja muistellaan yhdessä, mihin viimeksi jäätiin
  2. Luetaan kirjaa
  3. Keskustellaan luetusta
  4. Lapsi saa valita tarran kirjanmerkkiin

 

LUKUTAVAT & LUKEMINEN

  • Lukemisessa tärkeintä on päästä tekstissä eteenpäin. Jos lapsi tekee paljon virheitä, häntä
    • voi pyytää lukemaan tarkemmin. Kaikkia virheitä ei tarvitse korjata, mutta jos sanan merkitys muuttuu, mummi/vaari voi pyytää lukemaan sanan uudestaan
    • Hankalimmat sanat voi lukea yhdessä.
  • Kannustus ja myönteinen ilmapiiri ovat tärkeitä!

 

TOIMINNAN LOPPUEESA

  • Lukumummi tai -vaari jakaa osallistuneille lapsille lukudiplomit
  • Opettaja ja lukumummi tai -vaari voivat halutessaan sopia ajan loppupalaverille
  • Opettaja ja lukumummi tai -vaari täyttää pyydettäessä toimintaa koskevan kyselyn, jonka tekee MLL:n Varsinais-Suomen piiri

 

Lukutoiminnan yhteyshenkilö MLL Paattisten yhdistyksessä: 

Tiia Rantonen

040 7020 205

tiia.rantonen@gmail.com